PULSSI – Muut

PULSSI-PORTAALI » PULSSI – Muut

Pulssi-portaali kertoo mitä Kare­liassa tapah­tuu juuri NYT näihin teemoi­hin liit­tyen. Koos­tamme Puls­siin tuoreet artik­ke­limme, videomme ja podcas­timme. Tutustu, omaksu ja nauti!

  • ”Minä osaan!” : avoimen ammat­ti­kor­kea­kou­lun opis­ke­li­joi­den käsi­tyk­siä osaa­mi­sen kehittymisestä

    , , ,

    Minulla on työelä­mää takana pitkä taival ja olin jo pidem­män aikaa pohti­nut, että opis­kelu kiin­nos­taisi. Niinpä koro­na­ke­väänä 2020 enemmän tai vähem­män hetken mieli­joh­teesta ruksin haku­pa­pe­rit kuntoon Opintopolku.fi:ssä peri­aat­teella ”noo, tuonne vois hakee ja tuonne ja ehkä tuonne”. Yllä­tyk­sek­seni pääsin Itä-Suomen yliopis­toon opis­ke­le­maan kasva­tus­tie­teitä ja pääai­neek­seni vali­koi­tui aikuis­kas­va­tus. Nyt opin­toni ovat eden­neet siihen pistee­seen, että kandidaatintutkielma… 

  • Oppi­mi­seen houkut­te­le­van luen­to­vi­deon toteuttaminen

    , ,

    Luen­to­tal­lenne, verk­ko­luento, luen­to­vi­deo tai opetus­vi­deo on tullut jokai­selle korkea­kou­luo­pet­ta­jalle tutuksi opin­to­jen moni­muo­tois­tu­mi­sen myötä. Luento- ja opetus­vi­deoista on tullut tärkeä osa korkea-asteen koulu­tusta, ja ne ovat tärkeä sisäl­lön­ja­ko­vä­line erilai­sissa koulu­tuk­sissa ja oppi­mis­pro­ses­seissa (flipped, blended ja remote lear­ning). Nykyi­sin saata­villa olevan tekno­lo­gian avulla opet­ta­jat voivat luoda korkea­laa­tui­sia videoita pienin kustan­nuk­sin ja vaati­mat­to­malla ajal­li­sella panos­tuk­sella. (Krumm ym. 2022.)  Tässä… 

  • Karelia ja Kela: yhteis­työssä opis­ke­li­jan opin­toja tukemassa

    , ,

    Kansa­ne­lä­ke­lai­tos, Kela tulee osaksi opis­ke­li­jan arkea hänen aloit­taes­saan opinnot. Useim­mat opis­ke­li­jat nosta­vat jossa­kin vaiheessa opin­to­jaan Kelan etuuk­sia; opin­to­tu­kea, omaeh­toi­sen opis­ke­lun tukea tai asumis­tu­kea. Kela on kuiten­kin opis­ke­li­jan arjessa paljon muuta­kin, kuin nämä etuudet. Kela on opis­ke­lu­ter­vey­den­huol­lon takana ja tarvit­taessa tarjoaa monia erilai­sia kuntou­tu­mi­sen palve­luja (mm. NUOTTI-valmen­­nus ja Oma väylä-kuntou­­tus). Kelan maine opis­ke­li­joi­den keskuu­dessa on usein… 

  • Millaista tukea Kare­liassa on tarjolla opin­toi­hin ja hyvinvointiin? 

    , , ,

    Tässä artik­ke­lissa kuva­taan Karelia-ammat­­ti­­kor­­kea­­kou­­lun Vauhtia opin­toi­hin: Varhai­nen tuki ja ohjaus –hank­keen konkreet­tista käytän­nön toimin­taa.  Olemme koon­neet hank­keen osa-alueista Canva-taulun (kuva 1). Hank­keen toimen­pi­teet jakau­tu­vat neljään teemaan hank­keen pääta­voit­tei­den mukaan. Avaamme näitä teemoja ja niihin liit­ty­viä toimen­pi­teitä tässä artik­ke­lissa. Vauhtia opin­toi­hin -hanke on opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riön rahoit­tama ja sen toteu­tusaika on 1.1.2022-31.12.2023. Hanke toteu­te­taan yhteis­työssä Kare­lian opis­ke­li­ja­kunta POKAn… 

  • Opetuk­sen saavu­tet­ta­vuu­desta hyöty­vät kaikki

    , ,

    Opetuk­sen ja oppi­mi­sen saavu­tet­ta­vuutta kehi­te­tään aktii­vi­sesti kaikissa Suomen korkea­kou­luissa, niin myös Kare­liassa. Saavu­tet­ta­vuu­den kehit­tä­mi­nen opin­noissa hyödyt­tää kaikkia opis­ke­li­joita, ei vain heitä, joilla on opetuk­seen, oppi­mi­seen tukeen tai elämän­ti­lan­tee­seen liit­ty­viä erityis­tar­peita. Mitä opetuk­sen ja oppi­mi­sen saavu­tet­ta­vuu­della sitten tarkoi­te­taan? Yksin­ker­tai­sim­mil­laan se tarkoit­taa sitä, että korkea­kou­lun opetus ja ohjaus, sähköi­set järjes­tel­mät, fyysi­set tilat ja ilma­piiri tukevat monen­lais­ten ja… 

  • Golfpallo

    UpTech-hanke testasi koesuun­nit­te­lua DOE-Golfer -laitteella

    , ,

    Koesuun­nit­telu tarkoit­taa mene­tel­mien ja stra­te­gioi­den kehit­tä­mistä tieteel­li­siin kokei­siin tai tutki­muk­siin. Se on prosessi, jossa suun­ni­tel­laan koejär­jes­tely, joka mahdol­lis­taa luotet­ta­vien tulos­ten saami­sen tutkit­ta­vasta ilmiöstä tai hypo­tee­sista. Koesuun­nit­te­lun tavoit­teena on opti­moida kokeen toteu­tus siten, että se tarjoaa mahdol­li­sim­man vahvan ja luotet­ta­van näytön ilmiön tai hypo­tee­sin tueksi. Hyvin suun­ni­teltu koejär­jes­tely auttaa tutki­joita analy­soi­maan dataa ja teke­mään päätel­miä tutkimuskysymyksen… 

  • Oppi­mis­muo­toi­lun hyödyn­tä­mi­nen koulu­tus­ten suunnittelussa

    , , ,

    Elämme työelä­män jatku­vassa murrok­sessa. Muutok­set kohdis­tu­vat niin työteh­tä­viin ja ammat­tei­hin kuin työssä tarvit­ta­vaan osaa­mi­seen. Jatku­van oppi­mi­sen merki­tys koros­tuu kaik­kien kohdalla, ei yksin työn­te­ki­jöi­den, vaan myös orga­ni­saa­tioi­den. Työelä­män kään­teet haastaa korkea­kou­lut ja muut koulut­ta­jaor­ga­ni­saa­tiot miet­ti­mään uusia näkö­kul­mia ja mene­tel­miä osaa­mi­sen jatku­vaan kehit­tä­mi­seen. Oppi­joi­den osal­lis­ta­mi­nen jo koulu­tuk­sen suun­nit­te­lu­pro­ses­siin edistää sekä oppi­joi­den että työelä­män tule­vai­suu­den tarpei­den huomioi­mi­sen entistä… 

  • Yksi­näi­syys – yhtei­nen haas­teemme Pohjois-Karjalassa

    , ,

    Erityi­sesti nuorten kokeman yksi­näi­syy­den lisään­ty­mi­nen on tunnis­tettu Pohjois-Karja­­lassa ilmiöksi, jonka vähen­tä­mi­seksi halu­taan tarttua toimeen moni­toi­mi­jai­sena yhteis­työnä. Siun sote ja Pohjois-Karja­­lan Sosi­aa­li­tur­vayh­dis­tys perus­ti­vat keväällä 2021 yhteis­työssä maakun­nan muiden toimi­joi­den kanssa yksi­näi­syys­työ­ryh­män. Työryh­mässä on ollut alusta asti mukana myös Karelia-ammat­­ti­­kor­­kea­­koulu, koska ilmiön esille nosta­mi­nen ja käsit­te­le­mi­nen osana sosi­aali- ja tervey­sa­lan opin­toja nähtiin tärkeäksi. Kulu­neen luku­vuo­den aikana Karelia-amk:n…

  • Polaroid-valokuvia pyykkinarulla

    Valo­ku­vaa­mi­nen ammat­ti­kor­kea­kou­lussa: oikeu­det ja velvol­li­suu­det tieto­suo­jan näkökulmasta

    , ,

    Kame­roita on nykyi­sin kaik­kialla. Valo­ku­vaa­mi­seen ja erityi­sesti kuvien julkai­se­mi­seen liittyy kuiten­kin useita vastuita, velvol­li­suuk­sia ja rajoi­tuk­sia, joista kuvan ottajan on hyvä olla selvillä. Ammat­ti­kor­kea­koulu oppi­lai­tok­sena tuo myös oman maus­teensa. Tässä artik­ke­lissa noste­taan pinta­puo­li­sesti esiin seik­koja, jotka kuvaa­jan tulee huomioida erityi­sesti tieto­suo­jan näkö­kul­masta. Artik­keli käsit­te­lee valo­ku­via, mutta samat perus­pe­ri­aat­teet sovel­tu­vat myös esimer­kiksi liik­ku­van kuvan tallen­ta­mi­seen. Valokuvaaminen…