PULSSI – Muut

PULSSI-PORTAALI » PULSSI – Muut

Pulssi-portaali kertoo mitä Kare­liassa tapah­tuu juuri NYT näihin teemoi­hin liit­tyen. Koos­tamme Puls­siin tuoreet artik­ke­limme, videomme ja podcas­timme. Tutustu, omaksu ja nauti!

  • Kestä­vän kehi­tyk­sen opis­kelu YAMK-tutkin­­noissa – Havain­toja kestä­vän johta­mi­sen kurssilta

    , , ,

    Kestä­vän johta­mi­sen viiden (5) opin­to­pis­teen opin­to­jak­soa on toteu­tettu nyt neljättä vuotta Kare­lian Johta­mi­sen ja liike­toi­min­tao­saa­mi­sen ylem­mässä AMK-tutkin­­nossa. Opin­to­jak­son kehit­tä­mi­sen lähtö­koh­tana oli, että kaikki opis­ke­li­jat ovat liike­ta­lou­den ylemmän AMK-tutkin­­non opis­ke­li­joita, mutta hyvin erilai­silla taus­toilla. Opin­to­jak­son tulisi mielui­ten olla verk­ko­kurssi, joka on avoinna ympäri vuoden sekä toteu­tet­ta­vissa ajasta ja paikasta riip­pu­matta. Opin­to­jak­son tulee lisäksi antaa osal­lis­tu­jille kestävän… 

  • Digi­vi­sion 2030 -hank­keen alku­ky­sely Kareliassa

    , , ,

    Digi­vi­sio 2030 -hank­kee­seen osal­lis­tuu 38 korkea­kou­lua. Hank­kee­seen osal­lis­tu­vat lähes kaikki suoma­lai­set yliopis­tot ja ammat­ti­kor­kea­kou­lut pois lukien Polii­siam­mat­ti­kor­kea­koulu ja Maan­puo­lus­tus­kor­kea­koulu. Digi­vi­sio 2030 -hank­keessa tavoit­teena on raken­taa yhteistä oppi­mi­sen tule­vai­suut­taa ja kehit­tää digi­pe­da­go­giik­kaa parem­min oppi­joita moti­voi­vam­maksi ja palve­le­vaksi. Kare­liassa toteu­tet­tiin henki­lös­tölle suun­nattu kysely, jossa kartoi­tet­tiin henki­lös­tön käsi­tyk­siä ja koke­muk­sia Digi­vi­sio 2030 -hank­keesta ja siinä tapah­tu­vista toimin­noista. Digivision… 

  • Opis­ke­li­ja­vies­tin­tää uudis­tet­tiin Karelia-ammatti­kor­kea­kou­lussa

    , ,

    Karelia-ammat­­ti­­kor­­kea­­kou­­lun opis­ke­li­ja­vies­tin­tää uudis­tet­tiin vuoden vaih­teessa, kun opis­ke­li­jaintra Pakki koki täydel­li­sen muodon­muu­tok­sen. Uudis­tuk­sessa halut­tiin huomioida erityi­sesti opis­ke­li­joi­den toiveet ja siksi kysyt­tiin opis­ke­li­joi­den mieli­pi­teitä opis­ke­li­ja­vies­tin­nän toteu­tu­mi­sesta Kare­liassa.  Kyselyn tavoit­teena oli saada tietoa siitä, millai­nen uusi opis­ke­li­jaintra tulisi olla sisäl­löl­tään ja toimin­noil­taan. Halusimme myös tietää, mitä Kare­lian vies­tin­tä­ka­na­via opis­ke­li­jat käyt­tä­vät tai haluai­si­vat käyttää. Kyse­lyssä oli tämän lisäksi mahdollisuus… 

  • Meitä vipit­tää – Vip-opis­­ke­­lija tukee ryhmänsä hyvinvointia

    , ,

    Kare­lian Välit­tä­mi­sen Ilma­piiri (VIP) -toimin­nassa mukana oleva opis­ke­lija osaa omalla toimin­nal­laan tukea opis­­kelu- ja työhy­vin­voin­tia oman ryhmän sisällä. Hän on ryhmän ja samalla koko luokan luot­ta­mus­hen­kilö. Vip tunnis­taa ja tunnus­taa Me Kare­lian median koulu­tuk­sen (HMNS22-ryhmä) vipit havain­noimme ja tuemme sujuvaa oppi­mista koko­nai­suu­tena luokas­samme, ja olemme siten osa Kare­lian opis­ke­lu­hy­vin­voin­tia. Eikä ole ollut este vipiksi ryhty­mi­selle, jos… 

  • Mitä tapah­tui Kare­lian kirjas­tossa 2022?

    , ,

    Kare­lian kirjas­ton vuotta 2022 voidaan luon­neh­tia paluuksi koro­nasta vapaa­seen toimin­taan virus­tau­din vaiku­tet­tua kirjas­ton palve­lui­hin vuosina 2020 ja 2021. Vuonna 2022 – tammi­kuuta lukuun otta­matta – rajoi­tuk­set eivät vaikut­ta­neet enää kirjas­ton tilojen käyt­töön. Kävi­jä­määrä pala­si­kin koronaa edel­tä­välle tasolle ja painet­tuja kirjoja lainat­tiin enemmän kuin kahtena edel­tä­vänä vuonna. Poik­keus­aika toimi kimmok­keena sähköis­ten toimin­ta­ta­po­jen kehit­ty­mi­sessä: asia­kas­pal­ve­lussa ja tiedonhankinnan… 

  • Otsa­kor­ven säätiö on tärkeä kump­pani Kare­lian toimin­nan kehittämisessä

    , , ,

    William ja Ester Otsa­kor­ven Säätiö on tärkeä Karelia-ammat­­ti­­kor­­kea­­kou­­lun yhteis­työ­kump­pani ja rahoit­taja. Säätiö edistää ja tukee Kymen­laak­son sekä Pohjois- ja Etelä-Karja­­lan maakun­tien alueella koulu­tusta ja yritys­toi­min­taa moni­puo­li­sesti. Säätiö jakaa vuosit­tain apura­hoja Kare­lian opis­ke­li­joille ja henki­lö­kun­nalle ulko­maan vaih­toi­hin ja harjoit­te­lui­hin sekä opin­näy­te­töi­hin. Lisäksi säätiö rahoit­taa kehit­tä­mis­hank­keita tietyissä, vali­tuissa teemoissa kuten työelä­mäyh­teis­työ, työl­lis­ty­mi­sen edis­tä­mi­nen ja uudet ideat kansainvälistymiseen.… 

  • Karelia pärjäsi hyvin avoimen tieteen ja tutki­muk­sen seuran­nassa – työ avoi­muu­den edis­tä­mi­seksi jatkuu

    , ,

    Vuonna 2022 avoimen tieteen ja tutki­muk­sen (AVOTT) seuranta toteu­tet­tiin ensim­mäistä kertaa korkea­kou­lu­jen ja tutki­musor­ga­ni­saa­tioi­den yhteis­työnä luodun seuran­ta­mal­lin avulla. Seuran­nan tulos­ten perus­teella suoma­lai­set ammat­ti­kor­kea­kou­lut ovat sitou­tu­neita avoimen tieteen edis­tä­mi­seen: suurin osa sijoit­tui ylim­mille tasoille neljä tai viisi. Kare­lian avoi­muu­den tasoksi arvioi­tiin neljä. Avaamme tässä artik­ke­lissa AVOTT-seuran­­nan taustaa, sen toteu­tusta sekä tulok­sia niin Kare­lissa kuin laajem­min ammattikorkeakoulukentällä.… 

  • Oppi­mi­sen tuke­mi­nen vertai­sar­vioin­nin avulla

    , ,

    Mitä vertai­sar­vioin­nilla tarkoi­te­taan? Vertai­sar­viointi voi kohdis­tua tiedon arvioin­tiin, siihen minkä­laista tietoa tarkas­tel­laan tai erilai­siin taito­jen arvioin­tiin. Opis­ke­lija oppii sekä lisää aiheesta että arvioin­nista vertai­sar­vioi­des­saan. Opis­ke­li­joilla tulee olla selkeät ohjeet ja keskei­set kritee­rit vertai­sar­vioin­nin toteu­tuk­seen. Vertai­sar­vioin­nilla on tarkoi­tus auttaa vertaista eteen­päin. Vertai­sar­vioin­nin tavoit­teet Vertai­sar­vioin­nilla vaiku­te­taan opis­ke­li­joi­den oppi­mi­sen taitoi­hin ja anne­taan palau­tetta itseoh­jau­tu­van oppi­mi­sen tueksi. Keskeistä on… 

  • Dialo­gi­suus tiimin voimavarana

    , , ,

    Oletko ollut joskus ollut mukana keskus­te­lussa, jossa tunsit tule­vasi kuul­luksi ja koit että näke­myk­siäsi ja koke­muk­siasi arvos­te­taan?  Innos­tuitko yhdessä toisten kanssa ja pystyitte yhdessä keskus­te­lu­kump­pa­nei­den luomaan jotakin uutta, mihin et olisi yksin pysty­nyt? Sinulle jäi kenties keskus­te­lun jälkeen innos­tu­nut ja toisaalta levol­li­nen ja luot­ta­vai­nen olo. Koit ehkä, että olet saman­ai­kai­sesti sekä antanut että saanut keskustelusta.…