PULSSI – Muut

PULSSI-PORTAALI » PULSSI – Muut

Pulssi-portaali kertoo mitä Kare­liassa tapah­tuu juuri NYT näihin teemoi­hin liit­tyen. Koos­tamme Puls­siin tuoreet artik­ke­limme, videomme ja podcas­timme. Tutustu, omaksu ja nauti!

  • Oppi­mis­muo­toi­lun hyödyn­tä­mi­nen koulu­tus­ten suunnittelussa

    , , ,

    Elämme työelä­män jatku­vassa murrok­sessa. Muutok­set kohdis­tu­vat niin työteh­tä­viin ja ammat­tei­hin kuin työssä tarvit­ta­vaan osaa­mi­seen. Jatku­van oppi­mi­sen merki­tys koros­tuu kaik­kien kohdalla, ei yksin työn­te­ki­jöi­den, vaan myös orga­ni­saa­tioi­den. Työelä­män kään­teet haastaa korkea­kou­lut ja muut koulut­ta­jaor­ga­ni­saa­tiot miet­ti­mään uusia näkö­kul­mia ja mene­tel­miä osaa­mi­sen jatku­vaan kehit­tä­mi­seen. Oppi­joi­den osal­lis­ta­mi­nen jo koulu­tuk­sen suun­nit­te­lu­pro­ses­siin edistää sekä oppi­joi­den että työelä­män tule­vai­suu­den tarpei­den huomioi­mi­sen entistä… 

  • Yksi­näi­syys – yhtei­nen haas­teemme Pohjois-Karjalassa

    , ,

    Erityi­sesti nuorten kokeman yksi­näi­syy­den lisään­ty­mi­nen on tunnis­tettu Pohjois-Karja­­lassa ilmiöksi, jonka vähen­tä­mi­seksi halu­taan tarttua toimeen moni­toi­mi­jai­sena yhteis­työnä. Siun sote ja Pohjois-Karja­­lan Sosi­aa­li­tur­vayh­dis­tys perus­ti­vat keväällä 2021 yhteis­työssä maakun­nan muiden toimi­joi­den kanssa yksi­näi­syys­työ­ryh­män. Työryh­mässä on ollut alusta asti mukana myös Karelia-ammat­­ti­­kor­­kea­­koulu, koska ilmiön esille nosta­mi­nen ja käsit­te­le­mi­nen osana sosi­aali- ja tervey­sa­lan opin­toja nähtiin tärkeäksi. Kulu­neen luku­vuo­den aikana Karelia-amk:n…

  • Polaroid-valokuvia pyykkinarulla

    Valo­ku­vaa­mi­nen ammat­ti­kor­kea­kou­lussa: oikeu­det ja velvol­li­suu­det tieto­suo­jan näkökulmasta

    , ,

    Kame­roita on nykyi­sin kaik­kialla. Valo­ku­vaa­mi­seen ja erityi­sesti kuvien julkai­se­mi­seen liittyy kuiten­kin useita vastuita, velvol­li­suuk­sia ja rajoi­tuk­sia, joista kuvan ottajan on hyvä olla selvillä. Ammat­ti­kor­kea­koulu oppi­lai­tok­sena tuo myös oman maus­teensa. Tässä artik­ke­lissa noste­taan pinta­puo­li­sesti esiin seik­koja, jotka kuvaa­jan tulee huomioida erityi­sesti tieto­suo­jan näkö­kul­masta. Artik­keli käsit­te­lee valo­ku­via, mutta samat perus­pe­ri­aat­teet sovel­tu­vat myös esimer­kiksi liik­ku­van kuvan tallen­ta­mi­seen. Valokuvaaminen… 

  • Pyöri­vät pyörät ja viri­se­vät vitjat kunnasta kiitäes­säni: koke­muk­sia työsuh­de­pol­ku­pyö­rän hankinnasta

    , ,

    Työsuh­de­pol­ku­pyörä on erin­omai­nen tapa tukea työn­te­ki­jöi­den työhy­vin­voin­tia ja edistää ympä­ris­töys­tä­väl­listä liik­ku­mista. Karelia-ammat­­ti­­kor­­kea­­koulu on tarjon­nut vaki­tui­selle henki­lös­töl­leen työsuh­de­pol­ku­pyö­räe­dun vuoden 2022 alusta alkaen. Tähän mennessä pyöräe­dun on ottanut käyt­töön noin 40 kare­lia­laista. Kare­lian polku­pyö­räe­tu­po­li­tiikka ohjaa pyörän hankin­nassa. Mikä on työsuh­de­pol­ku­pyörä? Työnan­ta­jan on mahdol­lista antaa työn­te­ki­jäl­leen polku­pyö­rän hänen henki­lö­koh­tai­seen työmatka- ja vapaa-ajan käyt­töönsä. Työsuh­de­pol­ku­pyörä voi olla joko työnantajan… 

  • Uudessa Karelia Shop -verk­ko­kau­passa maksut ja ilmoit­tau­tu­mi­set hoitu­vat sujuvasti

    , ,

    Karelia vastaa­not­taa vuosit­tain erilai­sia maksuja ja tuot­toja lähes 2 milj. eurolla. Pelkäs­tään Kare­lian hinnas­tosta löytyy 130 hinnoi­tel­tua tuotetta ja palve­lua. Lisäksi peri­tään luku­­vuosi- yms. maksuja, jotka määräy­ty­vät muutoin kuin hinnas­ton mukaan. Maksuja on kerätty suurim­maksi osaksi manu­aa­li­sesti, joko lähet­tä­mällä myyn­ti­las­kuja tai sähkö­pos­ti­vies­tein. Saatu­jen suori­tus­ten kirjan­pi­to­kir­jauk­set on tehty manu­aa­li­sesti pankin tiliot­teilta. Maksu­jen seuran­taa on jouduttu tekemään… 

  • Teknii­kan opis­ke­li­joi­den mate­maat­ti­sen osaa­mi­sen kehit­ty­mi­nen ensim­mäi­sen opis­ke­lu­vuo­den aikana

    , , ,

    Mate­ma­tii­kan osaa­mi­sen hallinta on erityi­sen tärkeää teknii­kan opis­ke­lussa. Ilman riit­tä­viä mate­ma­tii­kan taitoja opin­noista selviä­mi­nen on haas­teel­lista (Kangas & Smolan­der 2021). Puut­teet mate­ma­tii­kan osaa­mi­sessa vaikeut­ta­vat ammat­tiai­nei­den, kuten statii­kan, suorit­ta­mista. Tämä edel­leen lisää riskiä opin­to­jen keskeyt­tä­mi­seen. Syksyn 2022 lähtö­ta­so­tes­tin tulos­ten tarkas­te­lua Mate­ma­tii­kan opet­ta­jien keskuu­dessa olemme kanta­neet huolta mate­ma­tii­kan osaa­mi­sen heiken­ty­mi­sestä ja pola­ri­soi­tu­mi­sesta (Kangas & Smolan­der 2021). Lähdimme… 

  • Luentosali jossa ihmisiä kuuntelemassa esitystä. Esiintyjä salin etuosassa.

    Eväitä tule­vai­suu­den ohjauk­seen OPO-päiviltä Hämeenlinnasta

    , , ,

    Viisi Karelia-ammat­­ti­­kor­­kea­­kou­­lun Wärt­­silä-kampuk­­sen opoa suun­tasi 2.-4.2.2023 OPO-päiville Hämeen­lin­naan. Usein arjessa opinto-ohjauk­­sessa vastaan tule­vista asioista ei ehdi opokol­le­goi­den kanssa syvem­min keskus­te­le­maan, joten koimme jo pelkäs­tään yhtei­set auto­mat­kat Hämeen­lin­naan ja takai­sin kovin antoi­siksi arjen jaka­mi­sen, sydän­ten keven­tä­mi­sen ja yhtei­sen naurun vuoksi. OPO-päivien antina usein saa uusia näkö­kul­mia niin omaan ajat­te­luun kuin opetuk­seen, verkos­toja ja virkis­tystä – niin… 

  • Mies puvun takki päällä, kainalossa kansioita

    Työssä jatka­mi­nen muis­ti­sai­rau­den kanssa

    , ,

    Muis­ti­sai­rau­teen sairas­tu­neen työn­te­ki­jän työssä jatka­mi­sen mahdol­li­suuk­sista ja tuki­toi­mista on tois­tai­seksi vähän tietoa. Muisti ja työ -hank­keessa kartoi­tet­tiin aikai­sem­pien tutki­mus­ten tulok­sia sekä selvi­tet­tiin pohjois­kar­ja­lais­ten yritys­ten ja orga­ni­saa­tioi­den näke­myk­siä. Esille nousi tietoi­suu­den paran­ta­mi­seen ja osaa­mi­sen vahvis­ta­mi­seen liit­ty­viä kehit­tä­mis­tar­peita. Työi­käis­ten muis­ti­sai­rau­det: melko vieras ilmiö työelä­mässä Muis­ti­sai­rauk­sien lisään­ty­mi­nen on ylei­sesti tunnettu ilmiö. Sen sijaan työi­käis­ten sairas­tu­mi­sesta muis­ti­sai­rauk­siin puhu­taan melko… 

  • Poika huutaa mikrofoniin

    Työelä­mäyh­teis­työ: huvia vai hikeä?

    , ,

    Karelia-ammat­­ti­­kor­­kea­­kou­­lun Tule­vai­suu­den työ ESR -hank­keessa kehi­te­tään koulu­tusta ja peda­go­giik­kaa muun muassa kehit­tä­jä­opet­ta­jien avulla. Kehit­tä­jä­opet­ta­jat pääse­vät toteut­ta­maan työelä­män kanssa tehtä­vän projek­tin, jonka toteu­tus­ta­vat liit­ty­vät hank­keen päätee­moi­hin.  Olen toimi­nut Tule­vai­suu­den työ -hank­keen kehit­tä­jä­opet­ta­jana syksystä 2022 saakka. Kerron tässä artik­ke­lissa huomioi­tani digi­taa­li­sesta yhteis­työstä työelä­män kanssa. Työelä­mäyh­teis­työn toimin­ta­pe­ri­aat­teet Työelä­mäyh­teis­työtä kuuluu olen­nai­sesti ammat­ti­kor­kea­kou­lun toimin­taan erityi­sesti korkea­kou­lun omalla alueella, joka on…