PULSSI – Osaa­mi­sella elinvoimaa

PULSSI-PORTAALI » PULSSI – Osaa­mi­sella elinvoimaa

Pulssi-portaali kertoo mitä Kare­liassa tapah­tuu juuri NYT näihin teemoi­hin liit­tyen. Osaa­mi­sella elin­voi­maa -teeman tuoreet artik­ke­lit, videot ja podcas­tit löydät tästä.

  • Kehit­tä­mis­ko­keilu opis­ke­lu­tai­to­jen vahvis­ta­mi­sesta fysio­te­ra­piao­pin­to­jen alussa

    , , ,

    Tässä artik­ke­lissa kerromme opis­ke­lu­tai­to­jen kehit­tä­mis­ko­kei­lusta, jota lähdimme toteut­ta­maan Karelia-ammat­­ti­­kor­­kea­­kou­­lun fysio­te­ra­pian koulu­tuk­sessa. Koulu­tuk­sessa on sekä päivä- että moni­muo­to­ryh­miä. Kansal­li­nen koulu­tuk­sen arvioin­ti­kes­kus (2021) on tuonut esille, että oppimis- ja opis­ke­lu­val­miuk­sia on tarpeen vahvis­taa. Valmiuk­sien vahvis­ta­mi­nen tukee päivä­ryh­mien lisäksi moni­­muoto-opis­­ke­­li­­joi­­den oppimis- ja opis­ke­lu­val­miuk­sia. Opis­ke­lu­tai­to­jen kehit­tä­mis­ko­keilu on viety läpi yhden kerran. Toimin­nan arvioin­nissa olemme saaneet opet­ta­jien koke­muk­sen siitä, onko… 

  • Tavoit­teel­li­sesti urhei­le­van nuoren ohjaa­mi­sen erityispiirteitä

    ,

    Karelia-ammat­­ti­­kor­­kea­­kou­­lussa fysio­te­ra­pian koulu­tus­oh­jel­man III harjoit­telu (8 op) toteu­tuu lasten- ja nuorten toimin­tayk­si­köissä varhais­kas­va­tuk­sessa, kouluissa ja urhei­luseu­roissa. Yhtenä harjoit­te­lu­paik­kana on Urhei­lua­ka­te­mian yläkou­lun ominai­suus­val­men­nus. Harjoit­te­lussa opis­ke­li­jat osal­lis­tu­vat liikun­ta­luok­ka­lais­ten aamu­har­joi­tuk­siin. Fysio­te­ra­peut­tio­pis­ke­li­jat osal­lis­tu­vat ohjauk­sen suun­nit­te­luun ja toteu­tuk­seen sekä mahdol­lis­ta­vat louk­kaan­tu­nei­den oppi­lai­den osal­lis­tu­mi­sen harjoi­tuk­siin muok­kaa­malla harjoit­teet sopi­viksi. Tässä artik­ke­lissa kuva­taan fysio­te­ra­peut­tio­pis­ke­lija Eerika Huovi­sen koke­muk­sia urhei­le­van nuoren ohjaa­mi­sesta. Fysio­te­ra­peut­tio­pis­ke­li­jan näkö­kul­masta yläasteikäiset… 

  • Hoito­työn koulu­tuk­sen opin­näy­te­työ­pro­sessi ja sen kehit­tä­mi­nen : Osa 5

    , ,

    Opin­näy­te­työ­bu­le­vardi  Tämä on viides osa Kare­lian hoito­työn koulu­tus­ten (sairaan­­hoi­­taja- ja tervey­den­hoi­ta­ja­kou­lu­tus) opin­näy­te­työ­noh­jauk­seen liit­ty­vää artik­ke­li­sar­jaa. Artik­ke­li­sar­jan ensim­mäi­sessä osassa kerrot­tiin opin­näy­te­työ­pro­ses­sista ja -käytän­teistä.  Toisessa ja kolman­nessa kuvat­tiin opin­näy­te­työ­oh­jauk­sen palau­te­ky­se­lyä ja sen tulok­sia. Neljän­nen osan teemana oli ohjaus­pro­ses­sin tehos­ta­mi­nen. Seuraa­vissa osissa käsi­tel­lään hoito­työn koulu­tuk­sen opin­näy­te­työ­oh­jauk­seen liit­ty­viä tuki­toi­mia.  Luok­ka­se­mi­naa­rista opin­näy­te­työ­bu­le­var­dille  Kare­lian hoito­työn koulu­tuk­sessa päätet­tiin muuttaa valmiin opin­näy­te­työn esit­te­lyn seminaarikäytäntöä.… 

  • Tutus­tu­mis­käynti Jyväs­ky­län ja Tampe­reen yrit­tä­jyy­se­ko­sys­tee­meissä osoitti Talent Hub Eastern Finland -hank­keen ajankohtaisuuden

    , , ,

    Talent Hub Eastern Finland -hank­keen yrit­tä­jyys­asian­tun­tija vieraili joulu­kuussa Jyväs­ky­lässä ja Tampe­reella tutus­tuen kumman­kin kaupun­gin oppi­lai­tos­ten omiin yrit­tä­jyys­pal­ve­lui­hin. Vierailu osoitti, että kansain­vä­li­nen yrit­tä­jyys mieti­tyt­tää myös Itä-Suomen ulko­puo­lella ja Talent Hub -hank­keen toimen­pi­teet toimi­vat tässä edel­lä­kä­vi­jänä. Kansain­vä­li­sen opis­ke­li­jan yrit­tä­jyys­polku kuntoon Talent Hub Eastern Finland -hank­keessa Kuuden itäsuo­ma­lai­sen oppi­lai­tok­sen yhteis­hanke Talent Hub Eastern Finland tukee kansain­vä­li­siä opis­ke­li­joita työllistymisessä… 

  • Hoito­työn opet­ta­jan työelä­mä­jakso tervey­den­hoi­ta­jan, sairaan­hoi­ta­jan ja kätilön työkentillä

    , ,

    Olen ollut Kare­liassa töissä 10 vuotta. Tulin taloon 2014 ja minusta tuntuu kuin se olisi ollut vasta äsken. Vuosia on kuiten­kin kulunut reilusti ja muutok­set ovat seuran­neet toisi­aan. Olen ollut innolla lehto­rina kehit­tä­mässä omaa osaa­mis­tani ja koulusta niin sairaan­­hoi­­taja- kuin tervey­den­hoi­ta­ja­kou­lu­tuk­sessa kuin Kare­lian Y-akate­miassa. Oman työn jatkuva kehit­tä­mi­nen Ennen Kare­li­aan tuloani minulla on vankka kliininen… 

  • Virtu­aa­lia­lus­tat palve­le­vat tapah­tu­ma­tuo­tan­toja ja kulttuurialaa

    , , ,

    Smart Event Mana­gers -hank­keessa toteu­tet­tiin tapah­tu­mien kanssa pilot­teja erilai­sia uusia tekno­lo­gioita hyödyn­täen. Myös Tapah­tu­ma­tuot­ta­jan osaa­mis­sal­kusta löytyy muun muassa XR:n perus­tei­siin johdat­tava opin­to­jakso sekä opinnot AR:n hyödyn­tä­mi­seen. Koska ala menee vauh­dilla eteen­päin, kävi SEM-hank­­keessa asian­tun­ti­jana toimi­nut Kare­lian lehtori Pilvi Dufva Match XR 2023 -messuilla päivit­tä­mässä tieto­jaan aiheesta ja kuulos­te­le­massa alan uusim­pia tuulia. Match XR 2023 -tapahtuma… 

  • Smart Event Mana­gers -hanke kehitti Kare­li­aan Tapah­tu­man tuot­ta­jan osaamissalkun

    , ,

    Vappuna 2021 alkanut Smart Event Mana­gers -hanke päättyy vuoden loppuun 2023. Reilun kahden vuoden aikana pääsimme moniin tavoit­tei­siin. Saimme pilo­toida tekno­lo­gi­sia kokei­luja eri tapah­tu­mien yhtey­dessä, esimer­kiksi Juuan Kiven­veis­to­fes­ti­vaa­lilla testat­tiin AR-sovel­­lusta. Tapah­­tuma-alan teki­jöille järjes­tet­tiin koulu­tuk­sia muun muassa hybri­di­ta­pah­tu­mien toteut­ta­mi­sesta ja palve­lu­muo­toi­lusta. Samalla raken­tui tapah­­tuma-alan verkosto, joka toivot­ta­vasti jatkaa elämäänsä ja tiivis­tyy enti­ses­tään tule­vai­suu­dessa. Erityi­sen antoi­siksi osoittautuivat… 

  • opiskelijat

    Vauhtia opin­toi­hin -hanke päättyy – kehit­tä­mi­nen Kare­liassa jatkuu 

    , ,

    Tässä artik­ke­lissa kuva­taan lyhyesti Vauhtia opin­toi­hin: Varhai­nen tuki ja ohjaus –hank­keen syksyn 2023 toimin­taa sekä hank­keen vaikut­ta­vuutta eli niitä asioita, jotka jäävät pysy­viksi käytän­nön toimin­noiksi Kare­li­aan. Lisäksi artik­ke­lissa tuodaan esille kehit­tä­mis­a­ja­tuk­sia tule­vaan.  Vauhtia opin­toi­hin -hanke oli opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riön rahoit­tama ja sen toteu­tusaika oli 1.1.2022-31.12.2023. Hanke on toteu­tettu yhteis­työssä Kare­lian opis­ke­li­ja­kunta POKAn kanssa.  Hank­keen päätavoitteena… 

  • Opet­ta­jan reaa­liai­kai­nen etäoh­jaa­mi­nen fysioterapiatilanteessa

    , , ,

    Karelia-ammat­­ti­­kor­­kea­­kou­­lun (Karelia) fysio­te­ra­pian koulu­tuk­sessa opetus­suun­ni­tel­man mukai­nen 3. harjoit­telu toteu­tuu lasten ja nuorten hyvin­voin­nin ja tervey­den edis­tä­mi­seksi. Harjoit­te­lu­paik­koina opis­ke­li­joilla toimii mm. Siun soten koulu­ter­vey­den­huolto, Joen­suun varhais­kas­va­tusyk­si­köt sekä Joen­suun seudun urhei­luseu­rat. Fysio­te­ra­peut­ti­sesta ohjauk­sesta vastaa­vat Kare­lian fysio­te­ra­pian opet­ta­jat liik­kuen harjoit­te­lu­pai­koissa, koska harjoit­te­lua ei ohjaa harjoit­te­lu­pai­kalla fysio­te­ra­peutti (Issa­kai­nen & Musto­nen 2021). Opet­ta­jan läsnä­oloa tarvi­taan fysio­te­ra­pian yksi­lö­vas­taan­ot­to­jen ensim­mäi­sellä käyn­nillä, jotta…