PULSSI – Osaa­mi­sella elinvoimaa

PULSSI-PORTAALI » PULSSI – Osaa­mi­sella elinvoimaa

Pulssi-portaali kertoo mitä Kare­liassa tapah­tuu juuri NYT näihin teemoi­hin liit­tyen. Osaa­mi­sella elin­voi­maa -teeman tuoreet artik­ke­lit, videot ja podcas­tit löydät tästä.

  • Yhteis­har­joit­telu uutena harjoittelumuotona

    , ,

    Osaajia harvaan asutulle alueelle -hank­keen keskei­nen kysymys on, millä keinoilla Kare­lian ja Rive­rian opis­ke­li­joi­den harjoit­te­lut mahdol­lis­tui­si­vat myös harvaan asutulla alueella. Hank­keen toiminta-alueella, eli maakun­nan reuna-alueilla, järjes­tet­tiin kunta­koh­tai­sia tapaa­mi­sia, joissa oli mukana kunnan edus­ta­jia ja alueen yrit­tä­jiä. Tapaa­mi­set mahdol­lis­ti­vat yhtei­sen keskus­te­lun ja ideoin­nin, miten alueelle saadaan uusia osaajia. Maakun­nassa on paljon pieniä yrityk­siä, joilla ei vielä… 

  • Hoito­työn koulu­tuk­sen opin­näy­te­työ­pro­sessi ja sen kehit­tä­mi­nen  : Osa 3 

    , ,

    Opin­näy­te­työ­oh­jaus Kare­lian hoito­työn koulu­tuk­sessa – opis­ke­li­joi­den kehit­tä­mi­si­deat  Tämä on kolmas osa Kare­lian hoito­työn koulu­tuk­sen (sairaan­­hoi­­taja- ja tervey­den­hoi­ta­ja­kou­lu­tus) opin­näy­te­työ­noh­jauk­seen liit­ty­vää artik­ke­li­sar­jaa. Artik­ke­li­sar­jan ensim­mäi­sessä osassa kuvat­tiin opin­näy­te­työ­pro­ses­sia ja käytän­teitä.  Toisessa osassa kuvat­tiin opin­näy­te­työ­oh­jauk­sen palau­te­ky­se­lyä ja osaa tulok­sista. Tule­vissa artik­ke­leissa käsi­tel­lään hoito­työn koulu­tuk­sen opin­näy­te­työ­oh­jauk­seen liit­ty­vää opin­näy­te­työ­pro­ses­sin kehit­tä­mistä ja tuki­toi­mia.  Hoito­työn koulu­tuk­sessa suori­tet­tiin opin­näy­te­työnsä aloit­ta­neille opis­ke­li­joille kysely keväällä 2023. Palau­te­ky­se­lyn tarkoituksena… 

  • Vasta­vuo­roi­nen mento­rointi vahvis­taa yhtei­sö­jen osaa­mista ja oppimista

    , ,

    Mento­roin­nin käsite on muut­tu­nut paljon alku­pe­räi­sestä ajatuk­sesta, jolloin se nähtiin kahden yksilön, yleensä koke­neem­man (eksper­tin) ja aloit­te­le­van työn­te­ki­jän (novii­sin), väli­senä vuoro­vai­ku­tus­suh­teena, erään­lai­sena kisälli ja oppi­poika -mallina. Tähän sisäl­tyy ajatus, että koke­neem­malla työn­te­ki­jällä on enemmän työssä tarvit­ta­vaa osaa­mista, ja että työssä tarvit­tava osaa­mi­nen kehit­tyy työvuo­sien myötä. Tämä ajatus ei toimi enää kaikilta osin nykyi­sessä, nopeasti muuttuvassa… 

  • Ryhmäkuva jossa parikymmentä henkilöä

    Innocamp23 inno­vaa­tio­haaste Nurmeksessa

    , ,

    InnoCamp23-tapah­­tuma 5.-6.10.2023 Nurmek­sessa tarjosi Karelia-amk:n ja Rive­rian opis­ke­li­joille mahdol­li­suu­den päästä työs­ken­te­le­mään alueen yritys­ten ja Pieli­sen Karja­lan Kehit­tä­mis­kes­kuk­selta tullei­den toimek­sian­to­jen parissa. Yhtei­senä teemana kaikissa toimek­sian­noissa tuotiin selkeästi esiin huoli alueen väes­tö­ke­hi­tyk­sestä, veto­voi­masta ja osaavan työvoi­man saata­vuu­desta yrityk­sille.  Osaajia harvaan asutulle alueelle- hanke järjesti vastaa­van tapah­tu­man Ilomant­sissa syksyllä 2022. Nurmek­sen tapah­tuma oli jatkoa syksyn 2022 Inno­­mantsi-tapah­­tu­­malle. Toteutusta… 

  • Opetus­tek­no­lo­gia­mes­sut Lontoossa: Tekno­lo­gia­tuettu oppiminen 

    , , ,

    BETT-messut ovat vuosit­tai­nen tapah­tuma, joka järjes­te­tään Lontoossa. Messut ovat yksi maail­man suurim­mista tekno­lo­gian ja koulu­tuk­sen tapah­tu­mista, joilla esitel­lään yhdis­tet­tynä uusia tekno­lo­gia­rat­kai­suja ja peda­go­gi­sia lähes­ty­mis­ta­poja opetuk­sessa. Olemme julkais­seet aiemmin kaksi artik­ke­lia BETT-messu­­jen annista: tekoäly-works­­ho­­peista ja messu­jen ylei­sestä tarjon­nasta. BETT2023-messuilla pelil­lis­tä­mi­nen nousi selkeästi yhdeksi johta­vaksi aiheeksi ja useam­malla pisteellä esitel­tiin erilai­sia akti­voi­via pelejä sekä kehon­hal­lin­taa ja kuntoutusta… 

  • Hoito­työn koulu­tuk­sen opin­näy­te­työ­pro­sessi ja sen kehit­tä­mi­nen  : osa 2

    , ,

    Opin­näy­te­työ­oh­jaus – palau­te­ky­sely opis­ke­li­joille Tämä on toinen osa Kare­lian hoito­työn koulu­tuk­sen (sairaan­­hoi­­taja- ja tervey­den­hoi­ta­ja­kou­lu­tus) opin­näy­te­työ­noh­jauk­seen liit­ty­vää artik­ke­li­sar­jaa. Artik­ke­li­sar­jan ensim­mäi­sessä osassa kuvat­tiin opin­näy­te­työ­pro­ses­sia ja käytän­teitä.  Seuraa­vissa osissa käsi­tel­lään tarkem­min hoito­työn koulu­tuk­sessa toteu­te­tun opin­näy­teoh­jauk­sen palau­te­ky­se­lyn tulok­sia sekä opin­näy­te­työ­pro­ses­sin kehit­tä­mistä.  Kare­lian hoito­työn koulu­tuk­sessa toteu­tet­tiin keväällä 2023 palau­te­ky­sely opin­näy­te­työ­oh­jauk­sen ja opin­näy­te­työ­pro­ses­sin kehit­tä­mi­seksi. Opis­ke­li­jat kokivat opin­näy­te­työ­oh­jauk­sessa posi­tii­vi­sena sään­nöl­li­sesti tapah­tu­van ohjauk­sen, yksilöllisyyden… 

  • ”Kaikki mitä teen, on digiä?” – Sosio­no­mio­pin­to­jen digipolulla

    ,

    Digio­saa­mi­nen on muodos­tu­nut keskei­seksi osaa­mi­sa­lu­eeksi kaikilla aloilla. Sosi­aa­liala ei ole poik­keus, vaan digio­saa­mi­nen on vält­tä­mä­tön osa sosio­no­min osaa­mista. Sosio­no­mit kohtaa­vat monia muita ammat­ti­ryh­miä enemmän haavoit­tu­vassa asemassa olevia kansa­lai­sia, jolloin heidän tehtä­vä­nään on digiin liit­ty­vän eriar­vois­tu­mi­sen ja syrjäy­ty­mi­sen ennal­taeh­käisy ja vähen­tä­mi­nen. SoTy­Digi –hank­keessa kehi­tet­tiin digi­pol­kua sosio­no­mi­kou­lu­tuk­seen.  Digi­ta­li­saa­tio ei ole sosi­aa­lia­lalla vielä kaikilta osin luon­nol­li­nen osa työtä.… 

  • Y-akate­­mian opis­ke­li­ja­tii­min huip­pu­leiri Espanjaan

    , , ,

    Karelia-ammat­­ti­­kor­­kea­­kou­­lun Y-akate­­mian opinnot huipen­tu­vat kuuden opin­to­pis­teen huip­­pu­­leiri-projek­­tiin yhteis­työ­op­pi­lai­tok­seen. Huip­pu­leiri suun­tau­tuu tiimi­pe­da­go­gi­sella mene­tel­mällä toimi­vaan kump­pa­niop­pi­lai­tok­seen. Aiemmin Y-akate­­mian opis­ke­li­joi­den huip­pu­lei­rit ovat suun­tau­tu­neet mm. Tšek­kiin, Alan­ko­mai­hin, Sveit­siin ja Espan­jaan. Huip­pu­lei­rin tavoit­teena on, että jokai­nen Y-akate­­mian opis­ke­li­ja­tiimi matkus­taa huip­pu­lei­ril­lään jonne­kin päin maail­maa luomaan uusia kansain­vä­li­siä verkos­toja ja mahdol­li­suuk­sien mukaan teke­mään kansain­vä­listä liike­toi­min­taa. Huip­pu­lei­riin kuuluu paljon suun­nit­te­lua, itse huip­pu­leiri ja… 

  • Opis­ke­li­ja­har­joit­te­lut ja oppi­lai­to­syh­teis­työ Keski-Karjalassa

    , ,

    Kiteellä toteu­tet­tiin loka­kuussa asian­­tun­­tija-alus­­tuk­­siin ja runsaa­seen komment­ti­kes­kus­te­luun perus­tuva tilai­suus, jossa pohdit­tiin yhdessä mistä saadaan työn­te­ki­jöitä ja kasvua Keski-Karja­­laan. Tavoit­teena oli tuoda esille, kuinka harjoit­te­luja voidaan mahdol­lis­taa alueen yrityk­sissä ja kuinka Kiteen kaupunki voi panos­taa asiaan. Ilta­ti­lai­suus oli suun­nattu yrit­tä­jille, päät­tä­jille, TE- & koulu­tus­toi­mi­joille sekä muutoin­kin elin­­voima-asioista kiin­nos­tu­neille. Toteu­tuk­sesta vasta­si­vat yhdessä Kiteen kaupunki, Osaajia harvaan asutulle…