PULSSI – Muut

PULSSI-PORTAALI » PULSSI – Muut

Pulssi-portaali kertoo mitä Kare­liassa tapah­tuu juuri NYT näihin teemoi­hin liit­tyen. Koos­tamme Puls­siin tuoreet artik­ke­limme, videomme ja podcas­timme. Tutustu, omaksu ja nauti!

  • Kirjas­tot jatku­van oppi­mi­sen tukena

    , , ,

    Kysyin ChatGPT:ltä, miten kirjas­tot voivat tukea jatku­vaa oppi­mista? Sen vastaus oli: ”Kirjasto on paitsi kirjo­jen ja tietä­myk­sen aarre­aitta myös elin­voi­mai­nen oppi­mi­sym­pä­ristö, joka tukee jatku­vaa oppi­mista monin tavoin. Se toimii inspi­raa­tion ja tiedon lähteenä, yhtei­sön keskuk­sena sekä tekno­lo­gian ja inno­vaa­tioi­den tuojana.” (ChatGPT 2023.) Ihan yhtä korkea­len­toi­sesti en itse kirjas­ton roolia inno­vaa­tioi­den tuojana näe, mutta tärkeänä jatkuvan… 

  • Hiljai­nen tieto on tärkeä tiedon laji

    , ,

    Tieto voidaan jakaa pääpiir­teit­täin erilai­siin tiedon­la­jei­hin. Yksi jako on ekspli­siit­ti­nen ja hiljai­nen tieto (tacit know­ledge). Ekspli­siit­ti­nen tieto on sitä tietoa, jonka pystymme puke­maan sanoiksi, kirjoit­ta­maan esimer­kiksi ohje­kir­joiksi tai koodaa­maan jollain muulla tavalla näky­väksi. Hiljai­nen tieto taas on sellaista tietoa, joka on mieles­sämme ja jota emme osaa kuvata sanoilla. Hiljai­nen tieto pitkälti konteks­ti­si­don­naista, se sisäl­tää sosiaalisia… 

  • Miten toteut­taa vastuul­li­suutta omassa työssä?

    , ,

    Keväällä 2023 järjes­te­tyn Karelia-ammat­­ti­­kor­­kea­­kou­­lun stra­te­gia­päi­vän aikana jäin miet­ti­mään, miten vastuul­li­suus ja kestävä kehitys ovat vaivih­kaa viime vuosina hiipi­neet lähes kaik­keen: koulu­tuk­seen, työhön, uuti­soin­tiin ja arki­pu­hee­seen. Vastuul­li­suus ja kestävä kehitys on kirjattu myös Kare­lian stra­te­gi­aan 2030. Jäinkin pohti­maan, kuinka työn­te­ki­jänä voin toteut­taa stra­te­giaa toivo­tulla tavalla omassa työs­säni hoito­työn koulu­tuk­sen lehto­rina. Ilmas­ton muutok­sen torju­mi­seen ja hiili­neu­raa­li­suu­teen pyrkimiseen… 

  • Mistä on päte­vöi­ty­nyt ope tehty?

    , ,

    Opet­ta­jaksi Suomessa voi päte­vöi­tyä muun muassa amma­til­li­sissa opet­ta­ja­kor­kea­kou­luissa. Näihin opet­ta­jan­kou­lu­tuk­siin hakeu­du­taan aina tammi­kuussa ja aloi­te­taan koulu­tus joko touko- tai elokuussa. Peda­go­gi­sen päte­vyy­den opin­to­pis­te­määrä on 60 ja se opis­kel­laan noin yhden vuoden aikana. Vaih­te­le­vasti, riip­puen korkea­kou­lusta, opinnot toteu­te­taan moni­­muoto-opin­­toina, lähi- tai etäto­teu­tuk­sena. Opet­taja tarvit­see moni­puo­li­sia taitoja, kuten: ollak­seen riit­tä­vän hyvä opet­taja. Vuoro­vai­ku­tus­tai­toja ei voi sivuut­taa, eikä… 

  • Amk-kirjas­­to­­jen kesä­päi­villä Kare­liassa keskus­tel­tiin tekoälystä

    , ,

    Kevät­tal­vella 2023 Xamkin (Kaak­­kois-Suomen ammat­ti­kor­kea­koulu) kirjas­tosta alkoi kuulua puheita, että he haluai­si­vat tulla kesä­kuussa vierai­lulle Kare­li­aan ja Joen­suu­hun. Tästä lähti ajatus, että kutsut­tai­siin myös naapuri-ammat­­ti­­kor­­kea­­kou­­lu­­jen eli Savo­nian ja Kajaa­nin amk:n kirjas­toista ihmisiä Joen­suu­hun, ja pidet­täi­siin ihan kunnol­li­set kesä­päi­vät Kare­liassa. Tapaa­mi­sen runko hahmot­tui kevään aikana ja läpi­leik­kaa­vaksi aiheeksi nostet­tiin erit­täin ajan­koh­tai­nen tekoäly. Ajan­koh­daksi vali­koi­tui kesä­kuun puoliväli… 

  • Suoraan ylhäältä kuvattu kuva pöydästä, jonka ääressä työskentelee yhdessä neljä henkilöä

    Hallinto- ja tuki­pal­ve­lu­pro­ses­sien tehos­ta­mi­nen vaatii yhteispeliä

    , , ,

    Kevään 2023 edus­kun­ta­vaa­lien jälkeen Suomeen on saatu uusi halli­tus, jonka Vahva ja välit­tävä Suomi -halli­tus­oh­jel­massa sekä koulu­tuk­sen että TKI-toimin­­nan merki­tys tunnis­te­taan hyvin ja niihin myös kohdis­tuu suuria odotuk­sia. Halli­tus­oh­jelma kannus­taa korkea­kou­luja varmis­ta­maan, että opis­ke­li­jat valmis­tu­vat tavoi­tea­jassa ja että ulko­maa­lai­set opis­ke­li­jat oppivat suomen kieltä. Opetuk­sessa tulee huomioida myös digi­ta­li­saa­tioon, teko­ä­lyn hyödyn­tä­mi­seen ja data­ta­lou­teen liit­ty­vät osaa­mis­tar­peet. Julkisen… 

  • Kare­lian opis­ke­li­ja­pal­ve­lui­den palve­lut opiskelijoille

    , ,

    Opis­ke­li­ja­pal­ve­lut ovat tärkeä osa ammat­ti­kor­kea­kou­lun päivit­täistä toimin­taa. Kare­liassa opis­ke­li­ja­pal­ve­lui­den moniin tehtä­viin lukeu­tu­vat esimer­kiksi suori­tus­ten sisäl­lyt­tä­mi­nen ja korvaa­mi­nen, erilais­ten todis­tus­ten laati­mi­nen, valmis­tu­mis­ha­ke­muk­sien käsit­tely, tieto­jen yllä­pito ja ennen kaikkea opis­ke­li­joi­den kysy­myk­siin vastaa­mi­nen. Kun opis­ke­li­joita on paljon, työn­sar­kaa riittää. Opis­ke­li­ja­pal­ve­lut tarjoa­vat opis­ke­li­joille monia sähköi­siä palve­luita, jotta asioi­den hoita­mi­nen olisi mahdol­li­sim­man jouhe­vaa. Seuraa­vaksi esit­te­len niistä muuta­man pääkoh­dan. Opis­ke­li­jaintra Pakki… 

  • Teko­ä­lyn hyödyn­tä­mi­nen lasku­jen käsittelyssä

    , , ,

    Yksi Kare­lian stra­te­gi­sista valin­noista on ”Älykästä tuotan­toa ja palve­luja!”. Tässä stra­te­gi­sessa valin­nassa kehi­te­tään mm. Kare­lian oppimis-, tutki­­mus- ja inno­vaa­tio­ym­pä­ris­töjä, ja tarjo­taan sekä yrityk­sille että opis­ke­li­joille älyk­käi­den tuot­tei­den ja palve­lui­den koulu­tusta. Viimei­sim­pänä mutta ei vähäi­sim­pänä tavoit­teena on, että ”Olemme omissa proses­seis­samme digi­taa­li­suu­den ja tiedolla johta­mi­sen edel­lä­kä­vijä”. Näitä tavoit­teita kohti olemme määrä­tie­toi­sesti suun­nan­neet Kare­lian lasken­ta­pal­ve­lu­jen tiimissä hallinto-… 

  • Itä-Suomen kirjas­to­päi­vät – työhy­vin­voin­tia ja verkostoitumista

    , ,

    Perin­tei­set Itä-Suomen kirjas­to­päi­vät järjes­tet­tiin jälleen 7.-8.6.2023 ja tällä kertaa päiviä isännöi Kuopion kaupun­gin­kir­jasto. Päiville osal­lis­tuu kirjas­to­vä­keä niin tieteel­li­sistä (ammat­ti­kor­kea­kou­lut, yliopis­tot) kuin ylei­sistä kirjas­tois­ta­kin maan­tie­teel­li­sesti laajalta alueelta.  Alueen suurim­mista kaupun­geista, Joen­suusta ja Kuopiosta osal­lis­tu­jia oli luon­nol­li­sesti eniten, mutta myös esimer­kiksi Juuasta ja Mikke­listä oli päivillä edus­ta­jia. Kirjas­to­päi­vien aiheena tänä vuonna oli ”Palve­lut sähköis­tä­vät – kirjas­to­työn uudet…