PULSSI – Osaa­mi­sella elinvoimaa

PULSSI-PORTAALI » PULSSI – Osaa­mi­sella elinvoimaa

Pulssi-portaali kertoo mitä Kare­liassa tapah­tuu juuri NYT näihin teemoi­hin liit­tyen. Osaa­mi­sella elin­voi­maa -teeman tuoreet artik­ke­lit, videot ja podcas­tit löydät tästä.

  • Hoito­työn koulu­tuk­sen opin­näy­te­työ­pro­sessi ja sen kehittäminen 

    , ,

    Osa 1 : Opin­näy­te­työ­pro­sessi ja käytän­teet hoito­työn koulu­tuk­sessa  Tämä on ensim­mäi­nen osa hoito­työn­kou­lu­tuk­sen opin­näy­te­työ­noh­jauk­seen liit­ty­vää artik­ke­li­sar­jaa. Seuraa­vissa osissa käsi­tel­lään hoito­työn koulu­tus­oh­jel­massa tehtyä opin­näy­teoh­jauk­sen palau­te­ky­se­lyä ja sen tulok­sia sekä opin­näy­te­työ­pro­ses­sin kehit­tä­mistä. Ammat­ti­kor­kea­kou­lu­tut­kin­toon johta­viin opin­toi­hin kuuluu opis­ke­li­jan tekemä opin­näy­te­työ (Valtio­neu­vos­ton asetus ammat­ti­kor­kea­kou­luista 1129/2014). Ammat­ti­kor­kea­kou­lu­tu­tut­kin­non opin­näy­te­työ on laaja koko­nai­suus ja oppi­mis­pro­sessi, jossa kehi­te­tään ja osoi­te­taan valmiuk­sia sovel­taa oman ammattialan… 

  • Tule­vai­suu­den harjoit­te­lun ohjauk­sen kehit­tä­mi­nen – etäpal­ve­lu­jen oppi­mi­nen harjoitteluympäristössä

    , , ,

    Tässä artik­ke­lissa kerro­taan Tule­vai­suu­den työ- hank­keen osaksi kuulu­vasta Tule­vai­suu­den harjoit­telu -kehit­tä­mis­työstä, jota toteu­tet­tiin Karelia-ammat­­ti­­kor­­kea­­kou­­lun Tule­vai­suu­den työ hank­keen ja Siun soten – Pohjois-Karja­­lan sosi­aali- ja terveys­pal­ve­lu­jen kuntayh­ty­män yhteis­työnä. Kehit­tä­mis­työn tavoit­teena oli löytää ratkai­su­mal­leja, kuinka sairaan­hoi­ta­jao­pis­ke­li­joi­den oppi­mista voidaan tukea ja edistää etäpal­ve­luja toteut­ta­vissa Siun soten terveys­a­se­mien ja mielen­­ter­­veys- ja päih­de­pal­ve­lu­jen avohoi­don yksi­köissä.  Kehit­tä­mis­työ toteu­tet­tiin kevään 2022 aikana.… 

  • Työka­luja pk-yrityk­­sen digi­ky­vyk­kyy­den muotoiluun

    , ,

    Kare­lian Kyvyk­­kyys-hanke toteutti yhteis­työssä valta­kun­nal­li­sen Pohjois-Karja­­lassa toimi­van (nyt myös kansain­vä­lis­ty­neen) JIP isän­nöin­nin kanssa digi­ky­vyk­kyy­den kehit­tä­mis­oh­jel­man. Ohjel­man lähtö­koh­tana olivat yrityk­sessä tunnis­tettu sähköis­ten palve­lu­jen kehit­tä­mis­tarve. Tavoit­teena oli tunnis­taa sopi­vien työka­lu­jen avulla yrityk­sen digi­taa­lis­ten palve­lu­jen haas­teita ja mahdol­li­suuk­sia sekä muotoilla palve­lut pienten kokei­lu­jen kautta asia­kas­läh­töi­sesti. Ohjelma toteu­tet­tiin yrityk­sen tiloissa neljänä kahden tunnin työpa­jana kevään ja syksyn 20232 aikana.… 

  • Toimin­ta­te­ra­pia koros­taa arjen merkityksellisyyttä

    , ,

    Toimin­ta­te­ra­pia on ihmis­läh­töistä kuntou­tusta, jonka tavoit­teena on lisätä yksilön keinoja selviy­tyä arjen tilan­teissa, omassa elinym­pä­ris­tös­sään. Toimin­ta­te­ra­pia perus­tuu toimin­nan tera­peut­ti­seen käyt­töön sekä toimin­ta­te­ra­peu­tin ja asiak­kaan väli­seen yhteis­työ­hön ja vuoro­vai­ku­tuk­seen. Toimin­ta­te­ra­pia on myös konsul­toin­tia ja yhteis­työtä ihmisen kanssa sekä toimin­tae­del­ly­tys­ten paran­ta­mista ympä­ris­töön vaikut­ta­malla. Toimin­ta­te­ra­pia on oma tieteen alansa ja perus­tuu toimin­nan tietee­seen (Toimin­ta­te­ra­peut­ti­liitto 2023). Toimin­ta­te­ra­peutti toimii konkreettisesti… 

  • Kump­pa­nuus­foo­ru­missa 23.11.2023 – Tutustu työpaik­kasi tulevaisuuteen!

    , , , , , ,

    Miten tehos­taa oppi­mista ja yhteis­ke­hit­tä­mistä työor­ga­ni­saa­tioissa tekno­lo­gian avulla? Terve­tu­loa kokei­le­maan Kare­lian uusia oppi­mi­sym­pä­ris­töjä – tule­vai­suu­den työka­lu­pak­kia, joka uudis­taa oppi­mista ja työtä.  Tors­taina 23.11. klo 14–16Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu Wärt­­silä-kampus, Karja­lan­katu 3, Joensuu Kare­lian uusissa ympä­ris­töissä voit kokeilla immer­sii­vi­siä ja inte­rak­tii­vi­sia tekno­lo­gioita, jotka vievät henki­lös­tön kehi­tyk­sen, tuote­ke­hi­tyk­sen sekä yhteis­työn uudelle tasolle. Yhden käytä­vän varrella sijait­se­vat ympä­ris­töt ovat uudella tekno­lo­gialla varustettuja… 

  • Opetus­tek­no­lo­gia­mes­sut Lontoossa: Tekoäly-workshop 

    , , ,

    BETT-messut ovat yksi maail­man suurim­mista tekno­lo­gian ja koulu­tuk­sen tapah­tu­mista, joilla esitel­lään uusia tekno­lo­gia­rat­kai­suja ja peda­go­gi­sia lähes­ty­mis­ta­poja opetuk­sessa. Messut järjes­te­tään vuosit­tain Lontoossa. Aiempi artik­ke­limme messuista on julkaistu Puls­sissa elokuussa. Osal­lis­tuimme messuilla tekoäly-works­­ho­­piin, jossa tuotiin esille teko­ä­lyn peda­go­gi­sia näkö­kul­mia ja ratkai­suja erityi­sesti opet­ta­jan työhön. Keskus­te­luissa ei ollut keskeistä se, tuli­siko teko­ä­lyn käyttöä osana opetusta joten­kin hallita, vaan… 

  • Kirjas­tot jatku­van oppi­mi­sen tukena

    , , ,

    Kysyin ChatGPT:ltä, miten kirjas­tot voivat tukea jatku­vaa oppi­mista? Sen vastaus oli: ”Kirjasto on paitsi kirjo­jen ja tietä­myk­sen aarre­aitta myös elin­voi­mai­nen oppi­mi­sym­pä­ristö, joka tukee jatku­vaa oppi­mista monin tavoin. Se toimii inspi­raa­tion ja tiedon lähteenä, yhtei­sön keskuk­sena sekä tekno­lo­gian ja inno­vaa­tioi­den tuojana.” (ChatGPT 2023.) Ihan yhtä korkea­len­toi­sesti en itse kirjas­ton roolia inno­vaa­tioi­den tuojana näe, mutta tärkeänä jatkuvan… 

  • Tukea digi­roh­keu­den löytämiseen

    , ,

    Digi­ta­li­saa­tion kehitys on tuonut digi­pal­ve­lut osaksi jokai­sen kansa­lai­sen arkea. Tarvi­taan digi­roh­keutta ja -taitoja digi­pal­ve­lui­den mahdol­li­suuk­sien hyödyn­tä­mi­seksi ja osal­lis­tu­mi­seksi digiyh­teis­kun­taan. Tähän aihee­seen on tart­tu­nut SoTy­­Digi-hanke lukui­sien yhteis­työ­kump­pa­neit­tensa kanssa. Digi­roh­keus ja digio­sal­li­suus tuodaan valo­kei­laan 6.-10.11.2023 järjes­tet­tä­vällä Rohkeasti Digiä! -viikolla. Pohdimme ja ratkomme yhdessä keinoja, miten meistä jokai­sesta voisi tulla rohkeampi digi­lait­tei­den ja -palve­lui­den parissa ja kuinka tuemme… 

  • Valmen­nuk­silla vauhtia digi­suun­ni­tel­mien käyttöönottoon

    ,

    Uusien sote-tieto­­jär­­jes­­tel­­mien käytön opet­telu vaatii työn­te­ki­jöiltä aikaa oival­taa ja omaksua uusia asioita. Digi­taa­li­set lait­teet ja ohjel­mat voivat olla pelot­ta­via, jos aikaa ja tukea uuden oppi­mi­selle ei ole riit­tä­västi. Yksik­kö­koh­tais­ten digi­suun­ni­tel­mien laati­mi­nen helpot­taa pereh­dy­tet­tä­vien asioi­den prio­ri­soi­mista ja hallit­ta­vuutta. Siun sotessa digi­men­to­rit ovat avai­na­se­massa uusien tieto­jär­jes­tel­mien käytön opas­ta­mi­sessa työn kulussa. Esihen­ki­löi­den tuki ja pereh­dy­tyk­seen resurs­soitu aika digimentoreille…